Monday, 9 April 2012

Edisi ganas menipu tapi kantoi – semua salah kerajaan UMNO !!!










Kebebasan bersuara di Indonesia dan Myanmar lebih baik berbanding Malaysia!
Bagus apa kejadahnya! Kalau bagus tak de la orang Indon dan Myanmar datang berduyung-duyung masuk secara halal dan haram untuk bekerja di Malaysia setiap tahun sampai menyusahkan ramai pihak macam polis, tentera, imigresen dan majikan sendiri. Orang Indonesia terseksa hidup di negara sendiri lantaran terlalu banyak demonstrasi, pergaduhan etnik dan agama kerana terlalu bebas bersuara. Pemimpin kaya pulak banyak korupsi untuk menambah kekayaan.
Jangan bandingkan dengan Myanmar yang baru dapat kebebasan setelah lama ditekan junta tentera, memang mereka terlalu teruja setelah dipencilkan sekian lama. Sama juga dengan komunis Vietnam dan China dulu. Tapi kenapa puak fuckatan nak Malaysia mencontohi demokrasi Myanmar dan Indonesia…jawapannya kerana kedua-dua negara tersebut mendapat pembiayaan besar dari dana Yahudi seperti Kondrad Adeneur Foundation (KAF) dan National Endowment for Democracy (NED) yang sengaja menghuru-harakan negara tersebut demi menguasai politik dan ekonominya.      
Tabung Haji jual 83,000 hektar ladang sawit di Riau, Indonesia menyebabkan negara rugi RM3 juta sehari dan menjejaskan pendeposit Tabung Haji.
Kenapa fuckatan sibuk sangat bila syarikat GLC kerajaan seperti Lembaga Tabung Haji (T.H) berhasrat nak menjual aset mereka di Riau bernilai US$900 juta pada PT Borneo milik Robert Kuok. Sebabnya mereka terliur dengan keuntungan RM3 juta sehari dan US$900 juta beb. Bayangkan kalau duit RM3 juta dan US$900 juta tu masuk kocek mereka, T.H akan dijulang setinggi Menara Tabung Haji! Samalah mereka menuduh Felda mengadai ladang dan tanah rumah peneroka untuk proses penyenaraian FGVH di bursa saham, tapi akhirnya kantoi menipu!
Tapi betul ke T.H nak jual tanah mereka di Riau? Maklumat yang sahih dari TH mengumumkan mereka menerima secara bersyarat daripada syarikat P.T TH Indo Plantation (THIP) untuk menguasai 95% pegangan ekuiti syarikat perladangan Indonesia tersebut yang mengusahakan 83,879 hektar ladang sawit di Riau, Indonesia. Pelaburan ini Insya Allah akan melonjakkan keuntungan T.H jika diusahakan dengan baik dan ikhlas pasti akan menguntungkan para pendeposit, tambahan lagi harga sawit tinggi buat masa ini. Bila dah untung bolehlah T.H beri dividen dan faedah tahunan yang tinggi dengan mengekalkan subsidi kos pada jemaah haji. Macam tahun lepas pendeposit dapat bonus 6%. Tak syukurkah lagi ke wahai umat Islam pergi haji kosnya murah dan dijaga segala kebajikan mereka oleh kerajaan. Duduk pulak di hotel mewah milik Felda betui-betui di depan Kaabah…fuh… masya Allah! Kalau bagi pada puak-puak fuckatan yang jahil ekonomi, memang berniaga buat koperasi pun rugi!  Oppss lupa…fakta maklumat ini tidak didedahkan atau disiarkan oleh fuckatan, takut lari sokongan rakyat yang jahil beb! 
Wang rakyat digunakan untuk membeli aset. Lebuhraya MEX dijual dengan harga RM1.7 bilion kepada vendor Proton dan Perodua; EP Manufacturing Berhad (EPMB) oleh Maju Holding Sdn Bhd, sedangkan harga asal pembinaan RM1.08 bilion!
Tuduhan kononnya kerajaan jual badan korporat untuk menjana wang pilihanraya adalah tuduhan liar yang tak berasas hanya ikut sedap mulut kerana diarahkan oleh para chauvinist rasis DAP yang opportunis lagi tamak dan dengki. Kalau kerajaan membeli sesuatu aset dari duit rakyat pun apa salahnya. Lebih baik pakai duit rakyat dari pakai duit yahudi atau duit IMF dan duit Bank Dunia.
Hukum perniagaan mesti ada untung rugi. Orang yang menjual tentu nak untung dan setiap barangan yang berguna tentu akan meningkat harga pasarannya. Samalah macam harga aset lebuhraya atau bangunan, mestilah meningkat ikut tahun semasa. Hukum ekonomi mudah macam ni pun fuckatan tak tahu patutlah pembangunan ekonomi negeri di bawah jajahan regim mereka terbantut! Maju Holding Sdn Bhd adalah syarikat Malaysia yang membayar cukai tahunan korporat pada kerajaan walaupun untung jual MEX dapat RM620 juta. EP Manufacturing juga syarikat Malaysia. Jadi apa masalahnya jika syarikat-syarikat Malaysia menguasai ekonomi negara? Bukan duit mengalir keluar ke tangan syarikat asing pun, bahkan tiada pekerja MEX dibuang kerja dengan penjualan tersebut!        
Kerajaan gagal mengawal kenaikan harga barangan kerana perniagaan dimonopoli kroni
Kenaikan harga barangan di seluruh dunia ditentukan oleh kuasa pasaran. Namun kerajaan sentiasa mengambil inisiatif mengawal harga dari terus meningkat dengan menambah subsidi,  penguatkuasaan dan beberapa inisiatif menubuhkan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M), Klinik 1Malaysia (K1M), Menu Rakyat 1Malaysia (MR1M), Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Saham 1Malaysia, Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) dan sebagainya. Fuckatan kata semuanya rasuah politik, tetapi adakah janji manismu fuckatan bukan rasuah politik? Disebabkan rasuah politiklah banyak janji fuckatan tidak dapat dilaksanakan kerana Allah sendiri tak memberkatinya!
Tak ada sebab rakyat tidak tahu maklumat sahih dan tepat dari media-media atau berusaha mengambil tahu. Janganlah selalu baca tabloid yang menyebarkan fitnah dan benci…opsss lupa… mengetahui dan menerima kebenaran itu satu dosa tidak terampun bagi puak-puak fuckatan. Itulah banyak sangat maki hamun dan fitnah orang siang malam tapi kedarah jugak segala nikmat yang diberikan kerajaan. Ni memang jenis manusia yang tak tahu bersyukur dan kufur nikmat!. Kalau mereka dapat memerintah, alamatnya hancur negara, bangsa dan agama! (Nauzubillah semoga Allah mengagalkan niat jahat fuckatan tersebut…amin)
Puak fuckatan dah meroyan sebab takde lagi modal untuk pembangunan ekonomi rakyat dan negara. Yang ada dalam benak fikiran mereka ialah bagaimana nak habiskan duit-duit simpanan dan rezab kerajaan dalam Petronas, KWSP, Khazanah Nasional, Felda, Tabung Haji dan sebagainya untuk mempercumakan segala-galanya. Sambil tu hari-hari tabur fitnah dan maki hamun. Bengap nak menjana kewangan negara, hanya tahu bagaimana nak jual balak-balak, pasir dan tanah dengan harga mahal ke negara jiran! Tidak pun memajak dan menjual tanah-tanah ke tokey-tokey Singapore atas alasan bina ladang rakyat tetapi hakikatnya semua balak dan tanah habis dikebas oleh pemimpin fuckatan yang korup!  Bila alam sekitar dah rosak mula salahkan kerajaan. Tapi untuk cover line mereka terjerit-jerit jadi jaguh alam sekitar dan bumi hijau. Alahai!

Program Transformasi Kerajaan (GTP) Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar





YAB Perdana Menteri ketika membentangkan pencapaian Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) berkata  buat pertama kalinya dalam sejarah Negara, pendidikan peringkat rendah dan menengah adalah percuma di mana Kerajaan memperuntukkan perbelanjaan yang besar setiap tahun untuk bidang pendidikan. Hasilnya, 77% daripada pelajar telah mendapat peluang mengikuti pembelajaran peringkat pra-sekolah berbanding 67%, 2 tahun yang lalu.  

Selain itu, Kerajaan juga menyedari peri pentingnya peranan guru dalam memastikan sistem pendidikan yang berkualiti.  Sehubungan itu, laluan karier perguruan yang lebih baik berasaskan sistem kenaikan pangkat “time based” telah diumumkan dalam Bajet 2012.

Selain GTP yang telah diperkenalkan pada Tahun 2009, kerajaan juga pada Tahun 2010 telah memperkenalkan Program Transformasi Ekonomi (ETP) bersama-sama 12 Bidang Keberhasilan Utama Ekonomi (NKEA) serta 131 Projek Permulaan Ekonomi (EPP). Melengkapinya ialah Model Baru Ekonomi (NEM) serta 6 Inisiatif Pembaharuan Strategik (SRI).

Matlamat utama ETP dan NEM adalah untuk mengeluarkan Malaysia dari perangkap negara berpendapatan sederhana dan meletakkan negara di landasan yang betul, bagi mencapai Wawasan 2020 untuk menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi.

Perubahan dan pembaharuan yang dilakukan melalui inisiatif ETP dan NEM sepanjang 2 tahun yang lalu telah menunjukkan hasil yang amat memberangsangkan.  Contohnya, laporan World Economic Forum bagi Tahun 2012 telah menyaksikan Malaysia naik 5 anak tangga dalam senarai daya saing ekonomi dunia berbanding tahun sebelumnya. Malaysia hari ini adalah antara 21 buah negara paling kompetitif ekonominya di dunia. Manakala, Bank Dunia di dalam laporannya “Doing Business 2012” pula telah mengiktiraf Malaysia sebagai negara yang ke-18 paling mudah memulakan atau menjalankan urus niaga dengan memintas negara-negara maju seperti Jerman, Jepun, Taiwan dan Perancis. Syarikat perunding A.T Kearney juga telah mengiktiraf Malaysia sebagai negara yang 10 teratas dalam Indeks Keyakinan Pelaburan Langsung Asing bagi Tahun 2012.

Menurut Perdana Menteri, segala yang dibentangkan itu adalah bukti jelas  sikap keterbukaan, ketelusan dan akauntabiliti kerajaan yang ada.

Dalam pada itu, program Transformasi Kerajaan (GTP) Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar yang diperkenalkan sejak awal tahun 2010 menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan.

Menurut Laporan Tahunan Program Transformasi Kerajaan (GTP) 2011, antara pencapaian terbesar tahun lalu adalah kejayaan mencatatkan pendaftaran pra sekolah sebanyak 77.23 peratus kanak-kanak di negara ini iaitu sebanyak 732,902 kanak-kanak berusia 4 tahun hingga enam tahun. Kejayaan dihasilkan menerusi pembukaan sebanyak 3,089 kelas prasekolah di seluruh negara iaitu dua kali ganda daripada kelas yang dibuka pada tahun 2010.

Di peringkat sekolah rendah, inisiatif NKRA turut menyaksikan program Literasi dan Numerasi (LINUS) kepada kanak-kanak darjah 2 mencapai kadar literasi 97.5 peratus dan kadar numerasi 98.6 peratus manakala kanak-kanak darjah 1 bagi Kohort 2 mencatatkan kadar literasi 91 peratus dan kadar numerasi 95.4 peratus.

Disamping itu, salah satu inisiatif dalam NKRA tersebut tahun lalu adalah memperkenalkan mekanisme untuk mengesan murid-murid yang mempunyai masalah pembelajaran dan sepanjang tahun lalu, 3,916 murid lemah di kalangan Tahun 2 telah berjaya dikenalpasti.

Inisiatif NKRA turut menganugerahkan status Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) kepada 32 sekolah rendah dan menengah pada tahun lalu berbanding 20 sekolah pada tahun 2010. 

Menerusi program Pembangunan Prestasi Sekolah (SIP), peratusan sekolah-sekolah yang berada dalam Band (pencapaian) rendah iaitu Band 6 dan Band 7 berjaya diturunkan sebanyak 40.25 peratus iaitu sebanyak 380 sekolah daripada 636 sekolah pada 2010.

Program SIP yang juga merupakan sistem pengumpulan data berpusat turut membolehkan peningkatan sebanyak 2.86 peratus jumlah sekolah ke dalam Band 1 dan Band 2 iaitu 2,157 sekolah berbanding 1,770 sekolah dua tahun lalu.

Sunday, 8 April 2012

HUTANG PTPTN WAJIB DIBAYAR SEBELUM MAUT MENJEMPUT!!!


Malaysia bakal bankrap pada tahun 2019 jika hutang negara semakin menimbun. Pemborosan akan menyebabkan sumber-sumber ekonomi seperti hasil petroleum, pertanian, perladangan dan maritim akan diperah secara maksima bagi menjana pendapatan. Cukai rakyat, perniagaan dan korporat akan dinaikkan. Sedangkan perniagaan-perniagaan berunsur hiburan, judi dan maksiat akan bercambah bagi menampung perbelanjaan kerajaan. Hutan dan bukit diterokai, pasir, tanah dan air diperdagangkan demi menambah kewangan negara. Barang menjadi mahal dan orang miskin tertindas. Inilah senario yang akan berlaku jika kepimpinan negara diberikan kepada golongan-golongan yang rakus berbelanja tanpa memikirkan musibah pada ekonomi rakyat dan negara!
Namun kenapa rezab negara yang dikumpul selama 55 tahun mahu dilahap dalam masa 100 hari? Mengapa Petronas, Khazanah Nasional, Felda, KWSP dan semua syarikat-syarikat yang dikuasai oleh umat Islam mahu diperabiskan. Kenapa syarikat-syarikat konsesi tol yang dikuasai umat Islam, pembiayaan PTPTN yang majoritinya dinikmati mahasiswa Islam dan majoriti perjawatan di sektor awam di pegang anak Melayu mahu dimansuhkan? Semuanya kerana kedengkian si kafir harbi DAP yang mahu memusnahkan asas penguasaan ekonomi umat Islam di negara ini. Memang UMNO banyak melakukan kesilapan lampau, namun adakah PKR yang dipimpin puak-puak liberal yang telah hilang roh Islam dan Melayunya itu hendak dijadikan pemimpin ummah? PAS yang semakin tersasar dari perjuangan Islam sejak bersekutu dengan kafir harbi DAP dan puak munafik PKR langsung tidak boleh diharapkan! Boleh bankrap negara sekiranya segala kekayaan dihabiskan demi memenuhi nafsu serakah DAP laknatullah dan individu songsang yang ingin menjadi Perdana Menteri!
HUKUM BERHUTANG
Sememangnya Islam prihatin apabila umatnya terbelenggu dengan hutang dan sentiasa menggalakkan umatnya supaya sentiasa berdoa dijauhkan daripada permasalahan hutang. Walau bagaimanapun, Islam masih memberikan kelonggaran untuk berhutang khususnya dalam keadaan darurat dan sangat-sangat memerlukannya asalkan ia mampu melunasinya. Contohnya, berhutang membeli rumah, kenderaan dan mencari ilmu pengetahuan.
Walaupun Islam memberi kelonggaran berhutang namun wajib si berhutang menyegerakan pembayaran hutangnya. Kewajipan melunas hutang itu tidak akan terlepas walaupun seseorang itu melaksanakan ibadat-ibadat yang besar pahalanya. Islam menggariskan syarat-syarat tertentu terhadap hutang sehingga orang yang berhutang tidak boleh lari daripada membayarnya.

Hutang PTPTN perlu dijelaskan segera! Janganlah lalai membayar sehingga tertangguh begitu lama dan menyusahkan orang lain. Si berhutang dianggap zalim dan khianat jika sengaja mengelat membayar hutang apatah lagi menghasut orang lain mengelak dari membayar hutang. Sabda Rasulullah s.a.w:“Roh seseorang mukmin itu tergantung yakni dihalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya dijelaskan”. Begitu juga hadis diriwayatkan al-Nasa’ie r.a; “Demi Tuhan yang diriku di tangan-Nya, jika seseorang lelaki itu terbunuh di jalan Allah, kemudian dia dihidupkan semula, kemudian dia terbunuh lagi, kemudian dia dihidupkan lagi, kemudian dia terbunuh lagi dalam keadaan dia menanggung hutang, ia tetap tidak akan dapat masuk syurga, selagi hutangnya belum dibayar.” Dalam hadis diriwayatkan Imam Bukhari; “Sesiapa mengambil harta orang lain (berhutang) dan berniat akan membayarnya, maka Allah akan luluskan niatnya itu. Tetapi sesiapa mengambil dengan niat membinasakan dengan tidak membayarnya maka Allah akan membinasakan dia”.




Islam sering menasihatkan setiap umatnya agar berazam membayar hutang agar tidak dimurkai Allah. Jangan sesekali kita terpengaruh dengan hasutan kafir harbi chauvinist dan rasis DAP yang yang sentiasa menghasut umat Islam terutamanya para mahasiswa muslim melalak dan memberontak untuk mengelak dari bayar hutang.
KAFIR KIAN BERKUASA SELEPAS REVOLUSI ARAB !
Wahai kaum muslimin, jadilah hamba Allah yang berjuang sehingga tertegaknya syariat dan daulah khilafah Islamiyah. Jangan sesekali membiarkan diri kita diperkudakan oleh si kapir harbi DAP laknatullah yang kerjanya sentiasa menghasut umat Islam supaya sering bermusuhan. Dasar memecah belahkan ummah yang dibawa parti kafir tersebut bertujuan melemahkan kekuatan Islam di Malaysia. Mereka akan ketawa kepuasan apabila Islam dan Melayu lemah dan rebah!
Ramai pejuang Islam kini tersasar dari matlamat memperjuangkan syariat, sebaliknya mementingkan kedudukan dan pangkat politik. Perjuangan yang hilang keikhlasan akan menjadi sesat kerana mengikut pemimpin yang songsang. Kekaguman kita dengan semangat kebangkitan masyarakat Arab menjatuhkan regim zalim pro-kuffar berakhir dengan dukacita kerana ternyata umat Arab kini leka bersorak sorai di jalanan sedangkan amanah untuk menegakkan kembali syariat dan daulah khilafah dihalang oleh rakan-rakan kafir yang sama-sama berjuang!
Rakyat dan negara semakin menderita, pluralisme dan kristianisasi bermaharajalela. Ini gara-gara mabuk dengan kebebasan dan mahu bebas segala-galanya. Puak kuffar yang selama ini merupakan golongan minoriti, kini semakin bebas menentukan hala tuju negara-negara Arab dan mendakwa tanpa bantuan mereka tidak mungkin regim Arab (Islam) akan tumbang!
KHATIMAH
Wahai ikhwanul muslimun, keredhaan Allah kepada sesebuah negara bergantung kepada kesatuan umatnya. Janganlah kita alpa dengan idealisme perjuangan yang memperalatkan kebebasan tanpa kita sedari dalangnya adalah kaum kapir Yahudi dan Nasrani serta sekutu-sekutu kapir harbi mereka seperti DAP laknatullah yang tidak pernah redha kepada Islam selagi kita tidak menuruti segala kemahuan mereka.
Jangan kita terpengaruh dengan tindakan segelintir bekas pelajar tercicir universiti yang pencapaian akademiknya tercorot, rendah displin dan tidak berminat belajar untuk melalak di jalanan. Mereka adalah bekas mahasiswa yang digantung atau dibuang dari pengajian. Mereka ini terpaksa menanggung hutang PTPTN. Kerana tidak mampu membayar, mereka menghasut rakyat turun ke jalanan memperjuangkan penghapusan PTPTN supaya mereka tidak perlu membayar hutang-hutang mereka. Sungguh keji!
Apa akan jadi pada ekonomi negara jika semuanya percuma, redhakah pembayar cukai membiarkan wang mereka disia-siakan oleh mahasiswa-mahasiswa pemalas ini? Ibu bapa mereka berdoa siang malam agar anak-anak mereka berjaya, namun harapan mereka disia-siakan oleh anak-anak derhaka ini. Bagaimanakah negara mahu melahirkan barisan mujahid berilmu jika ramai mahasiswa gagal akademik lantaran sibuk berdemonstrasi sedangkan mahasiswa kafir sibuk mentelaah ilmu hingga cemerlang dan berjaya mendapat kerja, PTPTN mereka pun menjadi biasiswa!

Mansuh PTPTN: Antara Retorik dan Realiti




Tanggal 14 April 2012 ini akan dianjurkan satu perhimpunan yang dinamakan Himpunan Mansuh PTPTN, dipayungi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) serta dinaungi 'tangan-tangan ghaib' yang berkepentingan.

Niat yang amat murni dan bertepatan dengan aspirasi dan kehendak mahasiswa. Ironinya niat tersebut hanya sekadar omongan kosong dan hanya sekadar retorik memandangkan cadangan ini tidak disertakan dengan kaedah untuk mendapatkan sumber dan dana kewangan yang mencukupi bagi membiayai proses pemansuhan tersebut. Seharusnya, sebagai insan yang cerdik akalnya, terdidik emosinya, dan matang fikirannya, golongan mahasiswa ini perlu memikirkan pendekatan terbaik dan membantu kerajaan dengan memberi cadangan bagaimana proses pemansuhan ini dapat direalisasikan dan bagaimana untuk mendapatkan sumber kewangan bagi menyokong proses tersebut. Bukan sekadar berhimpun menuntut kerajaan memenuhi tuntutan-tuntutan tersebut. Ketidakmatangan segelintir golongan mahasiswa di Malaysia ini menggambarkan bahawa 'kita' masih lagi terkongkong dalam belenggu pemikiran negara membangun, dan masih jauh lagi perjalanan kita untuk menjadi sebuah negara maju.

Lebih malang lagi apabila terdapat 'tangan-tangan ghaib' yang mengambil kesempatan di atas ketidakmatangan segelintir mahasiswa ini dengan menjanjikan pemansuhan ini akan dilaksanakan sepenuhnya sekiranya mereka diberikan mandat untuk memerintah. Sekali lagi 'kita' terperangkap dan dijerat dengan mentaliti negara membangun kerana pemikiran 'kita' tidak dapat mentakrif, dan mena'akul pendekatan halus yang digunakan tangan-tangan ghaib ini. 

Di sini terdapat beberapa fakta perlu dikemukakan berkaitan kewajaran SMM mencadangkan pemansuhan PTPTN. Pertamanya, cadangan ini baik dan sebahagian agendanya selari dengan Perkara  153 (3) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan pemberian biasiswa. Akan tetapi perlu diingat bahawa peruntukan dalam perlembagaan tersebut mengkhususkan pemberian biasiswa kepada golongan bumiputera. Pemansuhan ini dari sudut erti kata yang lain bermaksud kerajaan secara automatik akan mengubah pinjaman tersebut kepada biasiswa, khusus untuk peminjam PTPTN yang terdiri dari pelbagi etnik. Akan tetapi cadangan ini tidak baik dari aspek liabiliti yang ditanggung kerajaan bagi melupuskan RM 43 bilion (Mingguan Malaysia : 2012) pinjaman pemiutangsiswa ini. Dana yang terpaksa digunakan sudah pastinya wang rakyat yang diperolehi hasil dari cukai. Sedangkan dana ini boleh digunakan untuk tujuan pembangunan yang lain bahkan ia mungkin boleh digunakan untuk membantu golongan miskin dan berpendapatan rendah untuk memulakan perniagaan bagi melonjakkan taraf hidup mereka. - Golongan Mahasiswa sila renungkan. Pemiutangsiswa VS Golongan miskin?

Keduanya,  seperti yang dimaklumkan Najib, ada tiga negara sahaja yang melaksanakan dasar seperti yang digagaskan SMM, antaranya Norway. Akan tetapi cukai yang dikenakan adalah tinggi. Cukai pendapatan individu di Norway adalah pada kadar 40% (http://www.taxrates.cc/html/norway-tax-rates.html)  sementara secara perbandingannya Malaysia menetapkan cukai pendapatan sekitar 26% (http://www.taxrates.cc/html/malaysia-tax-rates.html). Adakah segelintir golongan mahasiswa ini bersedia untuk dikenakan kadar cukai seperti yang dikenakan di Norway apabila mereka memasuki alam pekerjaan kelak? Ataupun di kemudian hari mereka akan menganjurkan perarakan jalanan supaya dimansuhkan cukai pendapatan? Golongan Mahasiswa sila renungkan. SMM VS Kebajikan rakyat keseluruhan.

Ketiganya, janji 'tangan-tangan ghaib' untuk memansuhkan PTPTN sekiranya mereka diberi mandat dalam pilihanraya akan datang boleh direalisasikan atau sekadar janji manis bagi memancing undi? Seperti yang semua maklum, golongan berkepentingan ini seringkali menabur janji bagi membolehkan mereka berada di tampuk pemerintahan kuasa negara. Menghapuskan tol, menurunkan harga minyak merupakan sebahagian bulan dan bintang yang dijanjikan kepada rakyat bagi mendapatkan sokongan masyarakat. Akan tetapi dari manakah sumber kewangan yang akan digunakan bagi menampung keperluan tersebut? Adakah dengan meminjam Bank Dunia ataupun IMF merupakan kaedah terbaik yang dapat difikirkan bagi menterjemahkan hasrat mereka untuk menawan Putrajaya? Ataupun menggunakan khazanah warisan negara iaitu Petronas untuk memastikan survival politik mereka? Semua bulan dan bintang yang dijanjikan ini memang  menarik bunyinya. Akan tetapi sumbernya masih lagi kabur. 



Justeru, kita sebagai insan yang terpelajar, matang pemikiran, dan terdidik akal, perlu mena'akul dan memahami isi tersirat dalam setiap perkara yang dibangkitkan dan diperjuangkan oleh golongan berkepentingan ini.



Anak Melayu Alaf Baru.

Thursday, 5 April 2012

PENGORBANAN DAN PERJUANGAN MAHFUZ TERHADAP AHLI PAS SABAH

 
 
SURAT TERBUKA KEPADA MAHFUZ OMAR
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

HIDUP saya sudah lama menderita, berpuluh tahun kerana saya tidak memiliki Mycard dan status kewarganegaraan saya belum ditentukan. Bukan saya sahaja, tetapi ramai. Saya dilahirkan di Sandakan, Sabah. Ibu bapa saya datang ke Sabah sebelum Sabah merdeka, tetapi mereka pulang ke Negara asal mereka di Indonesia. Tinggallah saya adik beradik dijaga ibubapa angkat. Kami bersekolah di Sandakan, dari tadika hinggalah ke Universiti. Apabila tamat pengajian, saya bekerja dengan kerajaan tetapi apabila status warganegara saya dikesan “belum ditentukan” saya diberhentikan kerja. Bertahun saya bekerja menabur bakti, tetapi kerana peraturan memohon kerakyatan yang sangat ketat di JPN dan di KDN, sehingga ke hari ini saya terkontang-kanting.

Bagi saya, saudara adalah Pembunuh Masa Depan Kami! Kamu Hikpokrit! Tahukah kamu hampir 90% ahli dan penyokong PAS di Sabah, ibu bapa mereka, malah mereka sendiri, semuanya berasal dari Indonesia atau Selatan Filipina. Mereka semua Islam dan Melayu. Saya tidak kenal nama-nama pegawai yang kamu sebut itu, tetapi saya pernah berjumpa dengan Encik Rashid Basiron di JPN Putrajaya. Mahukah kamu saya sebut satu-satu ahli PAS di Sabah yang semuanya asalnya Pendatang? Sebab itu saya kata kamu Hikpokrit dan Pembunuh masa depan kami? Kalau kau ada di depanku, aku sudah tampar kau hidup2.

Pernah kau Mahfuz pergi ke JPN Putrajaya? Pernahkah kau berurusan dengan KDN betapa sukarnya untuk mendapat status warganegara? Encik Rashid Basiron itulah, walaupun dia sangat tegas, sangat ikut peraturan walaupun  kami merayu dan menangis, tetapi dia kata peraturan kena ikut juga. Tetapi dia tidak matikan harapan kami, dia tolong kami, dia tunjukkan kami jalan, akhirnya dalam tempoh setahun atau dua tahun adalah keluarga kami yang mendapat warganegara dan seterusnya memiliki kad pengenalan. Dengan sekeping Kad Pengenalan inilah, kami boleh bekerja, menyara keluarga kami, mendapat rezeki dan seterusnya dapat menderma kepada surau-surau, malah ahli-ahli PAS di Tawau, Sandakan, Kalabakan, Kota Kinabalu semuanya bermula macam kami. Mereka semua asalnya pendatang juga tetapi pegawai2 seperti Encik Rashid Basiron inilah juga yang membantu mereka.

Pesuruhjaya PAS Sabah itu kamu tahukah dia berasal dari mana? Kamu tahukah dia lahir di mana? Kamu tahukah dia juga berurusan dengan JPN untuk menjadi Warganegara Malaysia? Kamu Mahfuz memang Pembunuh Masa Depan Kami dan Kamu memang Hikpokrit!!! Hanya kerana Cita-cita kamu bersama DAP mahu ke Putrajaya, kamu keluarkan kenyataann yang mengguris jiwa dan perasaan kami.
Kamu tahukah kawan-kawan saya ramai yang diberhentikan kerja kerana masalah Kad Pengenalan yang kamu bangkitkan. Kamu tidak percayakah, pergilah kau selidik di Sandakan ini, di Tawau, di Kalabakan, semuanya orang Islam, semuanya Melayu, yang lahir di Sabah, tetapi ibu bapa kami dahulu tidak bersekolah, ibu bapa kami dahulu duduk di dalam hutan menebang pokok, membuka ladang, mereka tiada wang untuk ke Bandar, mereka buta huruf untuk mengurus Kad Pengenalan kami. Kami bukan jalan belakang seperti yang kamu tuduh, Tidak ada satu pun Pasukan Khas atau Task Force yang kamu tuduh itu untuk menyelesaikan masalah kami ini, Mana dia, kalau ada baguslah, supaya hidup kami boleh ada masa depan.

Kamu sangat Terok dan Menjijikan Mahfuz!!! Dato Hishamudin dan Encik Rashid Basiron lebih Mulia hati mereka dari kamu, kau yang bernama Mahfuz sangat Jahat dan Sangat Kejam!!! Kami orang Islam, Pernah kau perjuangkan nasib kami di Parlimen, yang kau tahu tuduh tuduh tuduh. Islam apa kau ini??? Nasib baik kau bukan di Sabah, kalau kau ada di Sabah, sudah ku tampar kau sampai kau mampus. Memang bapakmu pandai bagi kau nama, Mampus dan Mahfuz hamper-hampir sama.

Harapan kami, hanya kepada Kerajaan Persekutuan bukan kepada manusia Berhati Busuk seperti kau!
Kau tahukah nasibku sekarang, aku dibuang kerja, sudah 5 bulan aku tak bekerja. Ibu bapaku sudah tua, rumahku baru terbakar hangus semuanya. Adik-adikku bersekolah. Mereka semua hairan kenapa aku tidak bekerja. Aku tipu mereka, aku kata aku bercuti panjang, kerana aku tidak mahu jatuhkan semangat mereka. Dalam dompetku hanya sedikit saja wang, aku pinjam wang, aku terbang ke Putrajaya, aku menumpang tidur di rumah kawan, hari ini di rumah kawan esok di rumah kawan lain, aku makan apa yang ada, aku berjalan ke satu jabatan ke satu jabatan, KDN membantuku, pegawai di JPN membantuku, pegawai di JPM membantuku, tiba-tiba keluar dari Mulutmu yang kurang ajar konon orang-orang seperti kami ini dibantu oleh Task Force. Hancur luluh hatiku…Kau Mahfuz memang berhati Setan!!! Sekarang aku mencari kerja di mana saja, di kilang apapun dengan warga asing, aku sudah tidak boleh pulang ke Sabah kerana aku sudah tiada wang.

Bila aku terbaca Tuduhanmu itu, Hatiku bertambah Sakit, Sangat-Sangat Sakit, Jiwaku menangis, aku terkenang ibu bapaku dan adik-adikku yang menanti khabar di kampong. Di mana perasaanmu Mahfuz? Di mana jiwa Islammu? Aku ini sauadara seagama dengan mu? Kerajaan dan Dato Hisham dan Encik Rashid Basiron walaupun dia pegawai biasa, tetapi jiwa mereka besar hendak menolong orang seperti kami. Tapi kau Mahfuz, kau umpama Setan Neraka kepada kami di Sabah. Aku menangis Mahfuz mengenang nasibku. Kau Mahfuz Manusia paling Kejam di dalam dunia ini…Hanya kepada Allah aku berserah.

M.Sandakan.
12.15PAGI.
Putrajaya, menumpang di rumah kawan!

Wednesday, 4 April 2012

PTPTN: Petronas jadi “kuli batak” lunas janji Pakatan Rakyat!!!




Turki tiada minyak tapi bagi pendidikan percuma pada rakyatnya sedangkan Petronas untung RM90 bilion setahun tapi pendidikan tak percuma. Venezuela yang mempunyai 27 juta penduduk melaksanakan pendidikan percuma untuk rakyat melalui peruntukan 35% belanjawan tahunan di bawah Undang-Undang Pendidik (Estado Docente)
Anwar hebat menipu. Mengenai pendidikan Turki, kerajaannya hanya peruntukan 10% bajet negara untuk pendidikan. Bajet tersebut merangkumi 60% wang disalurkan kepada 165 universiti awam dan 103 universiti di negeri-negeri. Baki 36% lagi perlu dijana sendiri melalui bisnes korporat universiti dan 4% dari yuran para pelajar yang mahal. Sedangkan 62 pusat pengajian swasta tidak dibiayai langsung oleh kerajaan dan dikenakan yuran pengajian yang tinggi.
Harga buku, yuran tuisyen dan tutorial serta pendidikan Islamnya agak mahal. Hanya orang Turki mendapat akses belajar dengan sempurna sedangkan minoriti Kurdish dianaktirikan sehingga mereka menjadi ekstrem menentang kerajaan. Turki menduduki tangga ke 32 dari 34 buah negara Pertubuhan Negara-Negara Ekonomi Membangun (OECD) kadar celik ilmu saintifik bila mana 40% pelajar berumur 15 tahunnya masih buta huruf dan buta matematik. Malaysia pulak…?
Sistem pendidikan di Venezuela pada hakikatnya amat mahal samada di sekolah dan IPT Awam atau swasta yang kebanyakkannya hanya dimasuki oleh anak-anak golongan elit. Sistem pelajarannya masih mengekalkan propaganda doktrin komunis-sosialis dan mendewakan Presiden Hugo Chaves. Dengan kos hidup yang tinggi akibat sekatan U.S, kadar jenayah mafia berleluasa, kebebasan media disekat, inflasi 27.6% dan kadar kemiskinan 27.4%. Maka ramai guru sekolah dan pensyarah IPT terima rasuah dari para pelajarnya yang ingin lulus periksa kerana gaji pendidik cuma US$300-US$500 (RM915.00-RM1525.00) sebulan. Malaysia pulak…?
Kerajaan perlu memberikan pendidikan percuma kepada rakyat bukannya membebankan mereka dengan PTPTN, Ke mana perginya yuran semester dan bulanan yang dikenakan IPT terhadap mahasiswa?
Yuran semester dan bulanan untuk bayar kos gaji pensyarah dan kakitangan universiti, duit utiliti,  kemudahan universiti serta fakulti bahkan untuk asrama dan subsidi kafetaria agar makanan mahasiswa murah le ngok!. Duit-duit yang dibelanjakan inilah yang mengerakkan ekonomi negara
Sejak tahun 1997 hingga 2011, kerajaan membelanjakan sebanyak RM42.5 bilion untuk PTPTN. Pada tahun 2012, kerajaan memperuntukkan RM6 bilion untuk PTPTN termasuklah RM3 bilion dipinjam dari Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP). Sepanjang tempoh tersebut seramai 11,000 pelajar tajaan PTPTN ditukarkan pinjaman mereka kepada biasiswa kerana cemerlang. 8,000 darinya adalah pelajar bukan Melayu dan cuma 2,000 pelajar Melayu. Seramai 132,801 pelajar pula disenarai hitam dan dilarang imigresen ke luar negara bagi mengelak mereka lari. Hanya pelajar tercicir, kena buang universiti akibat masalah disiplin,gred tercorot dan jenis liat membayar sahaja yang ghairah nak PTPTN free. Faktanya sehingga 31.12.2011, kerajaan hanya dapat kutip balik pinjaman RM4.92 bilion dari RM6.2 bilion yang telah dibelanjakan. RM1.28 bilion lagi masih ditagih PTPTN. Bukannya 2 juta peminjam gagal membayar RM5 bilion seperti yang didakwa fuckatan. Adakah fuckatan boleh refund balik duit RM4.92 bilion ini dan duit-duit yang dilangsai sebelumnya? Cakap nak bagi rebat dan pengecualian, mana sanggupnye nak tunai janji puak-puak songsang ni! Kalau semua nak free, fuckatan mesti juga mempercumakan bayaran bank semua pembiayaan perumahan dan kenderaan kerana rumah dan kereta amat diperlukan oleh setiap keluarga.
Ada kes pulak segelintir pihak loyar lambat memperakui bukti pelajar telah melunaskan bayaran PTPTN sehingga pelajar dituduh mengelat bayar dan masih berhutang. Apa tidaknya caj tetap dikenakan gara-gara kelembapan loyar buat kerja. Jenis loyar musibat lagi bangsat yang menjadi pentaksub fuckatan ini memang sengaja nak mewujudkan imej buruk pada PTPTN dan kerajaan! Ini menyebabkan ramai tidak dapat sambung belajar dan ke luar negara.
Sepatutnya dana RM6.1 bilion PTPTN diberikan percuma kepada mahasiswa atau setidak-tidaknya untuk perbelanjaan peribadi dan hanya yuran minimum pengajian dikenakan.
PTPTN bersikap fleksible. Mahasiswa boleh menukar sistem pembiayaan kepada sistem berlandaskan syariah atau ujrah. PTPTN telah menjadualkan semula caj perkhidmatan dan dokumentasi dari 3% kepada 1%. Bahkan PTPTN memberi kelonggaran kepada mahasiswa yang masih belum dapat kerja, belum mampu membayar kerana gaji kecil, sakit atau sambung belajar untuk menangguhkan pembayaran atau menjadualkan semula pembayaran. Bahkan mereka juga boleh membayar hutang serendah RM50.00 sebulan.  Duit PTPTN yang dibayar kebanyakannya dikitar semula untuk membiayai pengajian pelajar-pelajar seterusnya atau untuk tujuan lain pembangunan negara. Kalau semuanya subsidi dan free boleh jatuh bankrap negara, silap-silap anak cucu kita kena bayar lebih mahal lagi bila nak belajar.
29.7% sahaja rakyat Malaysia yang memasuki universiti berbanding Korea Selatan = 96.1%  
Nak masuk universiti perlu rajin belajar. Dah masuk universiti, belajarlah rajin-rajin. Jangan asyik nak bebas berpacaran dan berdemo sahaja. Bila kena buang nak salahkan kerajaan dan tuntut mansuh yuran PTPTN. Barulah ranking universiti naik, graduate nanti senang dapat kerja dan boleh langsaikan hutang PTPTN. Jangan pula nak bandingkan Malaysia dengan pendidikan di Korea Selatan, Jepun, Amerika atau Eropah yang lebih hebat. Tapi cuba bandingkan dengan Indon, Bangla, Nepal, Vietnam, Filipina…
Pendidikan percuma dan pemansuhan PTPTN jadi manifesto PR pada PRU 13
Manifesto karut yang akan membankrapkan negara dalam masa setahun jika PR memerintah, tak payah tunggu tahun 2019. Pelajar yang bermasalah membayar, jumpalah pihak PTPTN bukannya jumpa puak-puak bengap ekonomi yang menjanjikan segalanya free tanpa mengira kedudukan ekonomi negara. Bab nak perabis harta memang fuckatan cerdik, tapi bab nak urus ekonomi mereka buta tuli. Sikit-sikit nak pakai duit Petronas. Habis semua orang Petronas jadi kuli batak fuckatan menyerahkan segala pendapatannya untuk dilahap. Kesian Petronas! 

Monday, 2 April 2012

BN-UMNO eksploitasi duit tol lebuhraya untuk rakyat !!!





Rakyat Malaysia semua, Pakatan Rakyat (PR) berjanji akan menghapuskan bayaran tol lebuhraya seperti mana janji 100 hari Buku Jingga dan jika menawan Putrajaya.
Janji tinggal janji. Janji 100 hari PR dan kerajaan DAP di Pulau Pinang untuk hapuskan Tol Sg Nyiur dan Tol Jambatan Pulau Pinang sejak Mac 2008 sampai sekarang gagal ditunaikan. Sedangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang banyak berjasa membina lebuhraya bertol pun sanggup menghapuskan Tol Sg Besi dan Tol Batu 9 Cheras-Kajang kerana prihatinkan rakyat. PAS pulak tak kisah jilat kahak sendiri bila bercadang bina lebuhraya bertol 4 lorong bernilai RM1.9 bilion dari Kota Bharu ke Kuala Kerai! Mana PAS sanggup nak bagi free!
Kerajaan BN berjaya menasihatkan pengendali-pengendali lebuhraya antaranya PLUS Expressway, Pro-Lintas, Kesas, Sprint dan Litrak untuk memberikan diskaun-diskaun kepada pengguna lebuhraya setiap kali musim perayaan sebagai bukti tanggungjawab sosial korporat (CSR) mereka kepada rakyat! Malah banyak kemudahan disediakan pihak lebuhraya yang tidak terdapat pada jalan biasa
Penghapusan tol-tol di 29 buah lebuhraya akan mengakibatkan kerajaan terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk penyelenggaraan kebersihan dan keselamatan di lebuhraya termasuk jalan bertar, lampu-lampu dan kawasan R n R. Jadi mana kerajaan nak korek duit? Nak pakai semua duit pembayar cukai baiki jalan-jalan berlubang dan lampu rosak? Itu kerja bodoh, tak ekonomik memang bengap PR ni!
Selama ini duit-duit kutipan tol itulah yang digunakan untuk menanggung kos penyelenggaraan termasuk membayar gaji pekerja-pekerja lebuhraya, kontraktor-kontraktor penyelenggara serta membayar dividen tahunan kepada para pemegang saham konsesi. Siapa nak tanggung sara hidup dan bayar pampasan jika mereka ini semua hilang pendapatan akibat penutupan tol ? Adakah PR boleh menjamin kerja alternatif kepada mereka semua?  Berapa bilion ringgit pulak duit rakyat yang PR nak perabiskan untuk bayar pampasan pengambilan tol?  
Kerajaan Malaysia setiap tahun pasti mengutip cukai dari pengendali-pengendali lebuhraya bertol. Hasil kutipan cukai ini digunakan membangunkan pelbagai kemudahan seperti jalanraya, sekolah, rumah ibadat, subsidi petrol, bahan makanan dan biasiswa. PR hanya janji kosong, hasilnya tak pernah ada langsung, tapi bab mentekedarah hasil orang lain merekalah paling gelojoh!
PR akan menggunakan dana-dana kerajaan dalam Khazanah Nasional, KWSP, Petronas atau rezab Bank Negara untuk membayar pampasan kepada pemegang konsesi, penyelenggara dan pekerja-pekerja lebuhraya bertol.
Memang idea bengap lagi bangang! Bab nak pelahap duit negara memang PR pakar konon nak jaga kebajikan rakyat, tapi bab nak jana duit PR memang hampeh. Bayangkan kalau rezab dana-dana kerajaan ini habis atau semakin susut, datang pulak masalah kemelesetan ekonomi habis semuanya akan lingkup. Terpaksalah kerajaan pinjam duit dari luar negeri macam dari Bank Dunia dan IMF. Nak pinjam mesti cagar dan gadai janji itu dan ini pada peminjam asing. Ekonomi negara akan terikat, tidak bebas sebaliknya dikawal asing. Kerajaan serata dunia berlumba nak tingkatkan rezab negara, puak fuckatan pulak pelahap nak perabis duit negara!  
Tak heran bila fuckatan marah sangat jika BN menggunakan dana KWSP dan Khazanah Nasional memberi pinjaman kepada FELDA atau mana-mana GLC untuk tujuan  pembangunan. GLC’s menolak berhutang dana asing kerana mereka tidak mahu dikawal oleh mereka kerana mengenakan faedah yang tinggi. Memang patut pun Fuckatan takut bila dana KWSP dan Khazanah habis, susahlah mereka nak balun duit negara jika berjaya perintah Malaysia nanti. Diorang ingat duit negara ni duit mak bapak mereka!  Baru bayar cukai sikit dah nak berlagak macam puak mereka saja yang bayar cukai!
Kerajaan BN sungguh zalim, tetap mengutip tol sepatutnya semuanya free!
Kepala hotak punya PR, zalim apa kejadahnya? Mana ada benda free kat dunia ni. Nak masuk syurga pun kena belanjakan duit! Tu yang kita bayar zakat, pergi haji, sedekah sana sini tu semuanya pakai duit bukan air liur je. Jangan ingat bagi tol free dah jamin masuk syurga. Bayangkan beribu-ribu rakyat Malaysia terpaksa dibuang kerja gara-gara penutupan tol! Mereka yang tertindas ini akan berdemonstrasi ganas menentang PR pula!.      
Kalau macam tu, pemimpin PR janji kosong dan kuat menipu lah?
Memang pun, dasar Penipu Rakyat. Janji kosong yang mereka sendiri mustahil melaksanakannya tapi kerana geletik nak undi dan kemaruk kuasa, sanggup menipu!!!